sobota 21. března 2009

Facebook - fenomén nebo mánie?

 
Řekněte mi, kolik z lidí, se kterými se běžně bavím, nezná Facebook. A pak mi řekněte, kolik z nich na něm nemá založený účet. Nakonec jich moc nezbyde. Tenhle systém se stal tak populárním, že spousta lidí už se ani nenamáhá zapínat si icq nebo emailového klienta. Stačí, když si zajdou na facebook a mají tam všechno a všechny pohromadě. Je to ale dobře?

Nedlouho poté, co jsem se přistěhovala do Brna, mi jedna z mých spolubydlících z koleje položila otázku, zda mám Facebook. V té době jsem netušila, co to vůbec je. Bylo mi vysvětleno, že Facebook je víceméně systém, kde si člověk může založit vlastní profil, napsat tam o sobě všechno možné, nahrát si tam fotografie a to vše pak sdílet. Nijak mě to nezaujalo, dá se říct, že ze seznamek, chatů a zkrátka těch věcí, kde si člověk dělá profily a předvádí se světu, jsem tak trochu vyrostla. Vypustila jsem to slovo rychle z hlavy, nedlouho poté mi ale bylo připomenuto a ne jednou. Když už se mě na Facebook zeptal asi desátý člověk, začínala jsem být trochu podrážděná. Proč se mě sakra všichni neustále ptají na nějaký pitomý server, na kterém není nic zajímavého? A proč si za účelem sdílení nějakých informací nevytvoří blog nebo web, kde mají mnohem více prostoru se projevit? Tyhle otázky si kladu stále, ačkoliv mi na ně už mnohokrát lidi odpověděli. Vezměme to hezky od začátku.

Co to je vlastně Facebook?
Původně jen jakýsi komunikační kanál mezi americkými vysokoškolskými studenty. Řekněme, že taková trochu jiná verze našeho ISu, s tím rozdílem, že akademické údaje a výsledky se do něj nezadávaly. Studenti si mohli založit vlastní profil, komunikovat mezi sebou a nahrávat obrázky. Facebook se ale velmi rychle rozšířil i do jiných částí světa a také se rozrostl o spoustu her, celou škálu zajímavých aplikací, možnost nahrávat a sdílet soubory a neobyčejné množství dalších možností a funkcí. Navíc už je nejen pro studenty, regostrovat se tam totiž může úplně každý. Jestli je to ale dobře, o tom se může jen spekulovat.

Facebook a lidé
Díky tomu neuvěřitelnému kvantu lidí, kteří se mě na Facebook stále dokola vyptávali a podstrkovali mi ho, jsem k tomuto systému začala mít jistý odpor. Bohužel jsem se pak setkala s tím, že mi lidé říkali "ale vždyť já tam jen chodím hrát hry!" Bohužel jim ale nedošlo, že právě fakt, že Facebook je pro naprostou většinu lidí úplnou zbytečností a jen s ním marní čas, mě od jeho používání ještě více odrazuje. Nicméně tu nejsem proto, abych kritizovala, co tam lidé dělají. To, co bych chtěla především zkritizovat, je mánie, kterou vnímám. Další z těch nespočetných věcí, které člověk prostě musí mít, aby byl takzvaně in neboli trendy. Další umělé přátelíčkování přes internet, další prapodivné komunity, o kterých jeden nikdy neví, co si má vlastně myslet. A proč si proboha přes Facebook povídají lidé, kteří by měli mnohem jednodušší sejít pár schodů a prostě se potkat na ulici?

Po technické stránce...
I přes svoji propracovanost má Facebook stále ještě velkou spoustu nevýhod, které omezují pohodlí a často i možnosti a bezpečí uživatele. Není to tak dlouho, co některé společnosti vydaly oznámení, že nebudou mezi své zaměstnance brát lidi s profilem na Facebooku. Systém totiž poskytuje spoustu prostoru k uvedení všemožných osobních dat uživatele, což spousta lidí ocení. Pak jsou tu takoví, kteří prostě vyplní všechny kolonky, aby nebyly prázdné. A Facebook je systém, který staví na identitě a individualitě svých uživatelů. To se bohužel ne vždycky vyplácí, protože i přes všechna ta zabezpečení, která mají chránit uživatele a jejich soukromí, se lidem přece jen podařilo probourat dovnitř, a to ne příliš složitým způsobem. Téměř veškeré přenosy na internetu jsou do jisté míry nebezpečné, Facebook ale nabídl uživatelům nahrávat tam své vlastní vybrané aplikace. No a vývojáře některých takových aplikací nenapadlo nic lepšího než nenápadně vsunout do dané aplikace něco, co z Facebooku všechny údaje vydoluje. Než bys řekl švec, data jsou volně k dispozici na internetu a uživatel je naprosto nechráněný.
Dalším, i když o něco menším problémem, jsou viry, které se šíří přes vzkazy. Může se stát, že vám mezi vzkazy přijde email s odkazem obsahujícím virus nebo odkazujícím na stránku s virem. Lidé jsou v tomhle bohužel naprosto nepoučitelní, takže odkaz samozřejmě otevřou. A co hůř, může se stát, že bot využije účet někoho z vašich přátel a vir se bude tvářit jako něco, co jste dostali od kamaráda.

Facebook a já
Jistě je z článku znát, že i přes veškeré možné výhody, které by tento systém mohl poskytovat, jsem k Facebooku nijak nepřirostla. Nikdo mě nikdy nepřesvědčil, že by onen systém vůbec za něco stál. Copak potřebuji kontakt na lidi, se kterými se vídám? A copak mi nestačí, že mám jejich icq číslo a emailovou adresu? Copak potřebuji riskovat, že mi nedají práci nebo že informací o mně někdo zneužije? Ne, opravdu to nemám zapotřebí. Nemám ani zapotřebí být přehnaně trendy a chodit do komunit, které existují jen proto, aby existovaly.
Co se ale mého názoru týče, nevím, jak v Americe, ale u nás nebude Facebooková vlna trvat příliš dlouho. Nacházím spoustu lidí, kteří se k Facebook horečce odmítají připojit ze stejného důvodu jako já nebo jim prostě přijde, že onen promakaný systém prostě nepotřebují a dokáží svůj život žít naprosto spokojeně i bez něj.
Pokud mě ale chce někdo přesvědčit o praktičnosti takového systému, vyjmenujte mi alespoň tři věci, které by se mi skutečně mohly hodit. A pak možná zvážím, že se tam podívám.

1 komentář:

Dee řekl(a)...

taky si připadám trochu jako černá ovečka, ve třídě jsem jeden ze tří posledních lidí, kteří si facebook nezařídili.. ne že bych to nezkoušela, ale za dva dny jsem se tam jen pár minut pronudila, pak se odhlásila a šla brouzdat po blozích, což je moje původní oficiální komunikační metoda - nejsem tak otevřená a sdílná, abych potřebovala být neustále on-line na serverech jako facebook, jednoduše mi udělá radost jen nechat někomu na blogu u duchaplného článku komentář nebo názor a těšit se, až dotyčný odpoví..=) možná to bude právě v tomhle, ve společných zájmech ke kterých se ozvu mnohem raději, než si zbytečně zakládat facebook kvůli třídě, která má všeobecně úplně jiné zaměření a všichni jsou tam navíc společenštější než já, tudíž nikdy nevím, o čem nebo o kom z jiné třídy X to vlastně mluví..XD holt takhle nějak jsem přestala postupně chodit i na spolužáky, jednoduše mám pocit že člověk se tam stejně nic nového nedozví.. s podobnými službami nejspíš počkám, až opustím gympl a po někom se mi tu a tam zasteskne..=)